Vacature Directeur De Zeeraket

Profielschets Directeur De Zeeraket

Situatie:

In de wijk / populatie:
Openbare basisschool de Zeeraket, een van de scholen van de Almeerse Scholen Groep (ASG) is de allereerste “Leader in Me” school van Almere. Sinds de start in 2016, eerst in een tijdelijk onderkomen en twee jaar geleden verhuisd naar een nieuwe, in een weelderige groene boskamer genesteld gebouw, hebben wij een bloeiende gemeenschap opgebouwd. Met zestien levendige groepen, waaronder vier kleuterklassen, genieten wij zowel regionale als landelijke bekendheid dankzij ons unieke onderwijsconcept.

Veel ouders kiezen heel bewust voor De Zeeraket, aangetrokken door het gedachtegoed van Covey en sterk leiderschap en visie van de directie. De school staat bekend om een leeromgeving waar kinderen vaardigheden leren die ze hun hele leven zullen meedragen. De ouderparticipatie is opmerkelijk hoog, wat wijst op een hechte en betrokken gemeenschap. De belangstelling voor De Zeeraket is zo groot dat er momenteel voor alle groepen een aanmeldingsstop geldt, alhoewel geïnteresseerden zich nog steeds kunnen inschrijven op wachtlijsten. Er is bewust gekozen om niet verder uit te breiden in aantallen. Het doel is om de kwaliteit van het onderwijs te blijven garanderen.

Onderwijs en kwaliteit:
Bij de Zeeraket werkt men met trots aan het innovatieve onderwijsprogramma “The Leader in Me”, gebaseerd op de “Zeven Gewoonten voor Kinderen” van Stephen Covey. De missie, “Betrek mij en ik leer”, weerspiegelt de toewijding aan uitdagend onderwijs met een focus op persoonlijk leiderschap en sociaal-emotionele ontwikkeling.

De kinderen krijgen de regie over hun eigen ontwikkeling. Ze leren zichzelf écht kennen, zijn trots op hun unieke kwaliteiten en krijgen diepgaand inzicht in hun persoonlijk leerproces: wat kan ik, hoe leer ik, wat heb ik nodig?

Rekenen, taal en lezen vormen de kern van het onderwijsaanbod. Deze vakken worden onderwezen met bewezen methoden die zijn afgestemd op leerlingen van verschillende niveaus. Door het inzetten van gespecialiseerde taal- en rekenexperts, biedt de school een integrale en structurele focus op de basisvaardigheden.

Thematisch onderwijs neemt een centrale en unieke plaats in binnen ons dagelijks handelen. Door een veelzijdigheid aan lessen en excursies brengen we de buitenwereld naar binnen. Elk thema bevat doelen die zich richten op kennis, vaardigheden en begrip:
Kennis: De feiten en informatie die leerlingen leren.
Vaardigheden: De praktische bekwaamheden die leerlingen verwerven.
Begrip: Het diepere bewustzijn en inzicht in belangrijke concepten die zich in de loop der tijd ontwikkelen.

Ons rijke thematische aanbod versterkt de zeven gewoonten van Covey, waarbij ouderparticipatie bij elk thema van harte wordt aangemoedigd.

Wat vinden de kinderen:
De leerlingen genieten enorm van hun tijd op school en hebben een uitstekende relatie met hun leerkrachten. Er heerst een harmonieuze en gezellige sfeer waarin kinderen hard werken en de filosofie van Covey omarmen.

Wat de kinderen graag zien in de nieuwe directeur:
Zichtbaarheid en toegankelijkheid: Ze waarderen een directeur die zichtbaar is, spontaan langs komt tijdens de lessen en altijd in is voor een praatje.
Vriendelijkheid en humor: Een vriendelijke begroeting ’s ochtends bij de deur elke ochtend en af en toe een grapje worden zeer op prijs gesteld.
Betrokkenheid: Ze vinden het belangrijk dat de directeur vriendelijk is voor de leerkrachten en de tijd neemt om alle kinderen bij naam te leren kennen.

Team en leiding:
Het team bestaat uit 34 gedreven leerkrachten, leraar ondersteuners, onderwijsassistenten, twee interne begeleiders, één administratieve kracht en één conciërge. Het Management Team bestaat uit de directeur, adjunct-directeur en de twee intern begeleiders. Het team is zeer betrokken en hecht, en is door de jaren heen stabiel gebleven. Ambitie en bevlogenheid kenmerkt hen, zij leggen de lat graag hoog. Het team is nagenoeg zelfsturend, beschikt over veel interne kennis en is continu gedreven om de onderwijskwaliteit naar een hoger niveau te tillen. Er wordt veel waarde gehecht aan de sterke en unieke driehoeksverhouding tussen leerkracht, ouder en leerling. Door persoonlijk contact met ouders en leerlingen zijn de leerkrachten nauw betrokken.

Met dat de huidige directeur binnen ASG een nieuwe uitdaging heeft gevonden, is de Zeeraket op zoek naar een nieuwe directeur die de ontwikkelingen verder oppakt en verder bouwt aan een sterk team.

Wat zien de teamleden graag bij de nieuwe directeur?

1. De nieuwe directeur moet het fundament omarmen en zich richten op continuïteit en innovatie
De nieuwe directeur moet het fundament omarmen en zich richten op voortdurende ontwikkeling en innovatie. De afgelopen jaren is er een stevige basis gelegd met het “Leader in Me” gedachtegoed. De nieuwe directeur moet dit omarmen, zorgen voor kwaliteitsborging en het personeel waarderen. Er is behoefte aan iemand die staat voor vernieuwing en met een duidelijke visie de school helpt innoveren.

2. De nieuwe directeur investeert in de medewerkers en creëert synergie
De nieuwe directeur zoekt het team proactief op, maakt tijd voor persoonlijk contact, is warm en mensgericht. Hij/zij investeert in de doorontwikkeling van het team, erkent en benut ieders talenten en ambities. De directeur creëert een open cultuur waarin nieuwe ideeën ontstaan en treedt op als verbinder.

3 De nieuwe directeur moet daadkrachtig en besluitvaardig zijn
De directeur neemt het team mee in processen, ontwikkelingen en mogelijkheden die de school aangaan. De directeur stelt duidelijke kaders en geeft binnen de kaders ruimte aan teamleden om te bepalen welke keuzes gemaakt kunnen worden. Er wordt input opgehaald uit het team, beslissingen worden transparant en zoveel mogelijk in overleg gemaakt. Ook wanneer deze beslissingen niet door iedereen gedragen worden, gaat de directeur open het gesprek aan en worden redeneringen toegelicht. De directeur is standvastig, durft de leiding te nemen en kan snel knopen doorhakken.

Het team van leerkrachten beschikt over een enorme drive en potentie, ze willen gehoord en gezien worden. De directeur gaat zowel individueel als gezamenlijk in gesprek met het team, en kan snel en effectief handelen. Zelfs in uitdagende situaties kan de directeur beslissingen nemen en toelichten, maar heeft hij/zij ook het vermogen om anderen te motiveren, te inspireren en te begeleiden.

Samenvattend
De nieuwe directeur:
volgt de ingeslagen weg in onderwijskundige ontwikkeling en ziet kansen voor verdere ontwikkeling;
heeft een mensgerichte leiderschapsstijl, geeft teamleden ruimte voor initiatief en creativiteit;
is zichtbaar, investeert in goede relaties, en is toegankelijk voor teamleden, kinderen en ouders;
is daadkrachtig, haalt input op uit het team en durft knopen door te hakken;
werkt vanuit vertrouwen, geeft teamleden de ruimte en weet ze te inspireren;

Je beschikt over de volgende competenties:
je bent overtuigd dat de beste resultaten in samenwerking tot stand komen;
je hebt een sterk empathisch vermogen en excelleert in het coachen, stimuleren en inspireren van anderen;
je bent ondernemend en ziet kansen voor de doorontwikkeling van de school. Je maakt hoge ambities concreet en bouwt vanuit daar aan de school;
je stimuleert collega’s om een stap vooruit te zetten, initiatief te pakken en verantwoordelijkheden te delen;
je bent van nature een verbinder, je creëert een klimaat waarin het team, de ouders en de leerlingen zich gewaardeerd voelen;
je communiceert transparant, open en concreet en geeft duidelijke grenzen aan.

Kennis en vaardigheden die wij vragen zijn:
aantoonbare (leidinggevende) ervaring in het primair onderwijs;
affiniteit/bereidwillig met het The Leader In Me onderwijs, bewezen ervaring is pre;
afgeronde opleiding tot schoolleider;
bereidheid om zich voor meerdere jaren te verbinden aan de school.

Wij bieden:
een enthousiast, professioneel en zeer betrokken team dat graag verder vooruit wil op de ingeslagen weg;
inspirerende en prettige samenwerking binnen het directeurenteam ASG;
salariëring volgens cao po.

Sollicitatieproces
Solliciteren op deze rol kan tot en met 1 september 2024. De volgende data hebben wij gereserveerd om het sollicitatieproces zorgvuldig voor de zomervakantie af te kunnen ronden:

  • 10 september 2024 – gesprek met College van Bestuur
  • 12 september 2024 – gesprek met benoemingsadviescommissie
  • 16 september 2024 – arbeidsvoorwaardengesprek met sr. HR adviseur