Helen Parkhurst – Rector

Profielschets Rector Helen Parkhurst


Voor het Helen Parkhurst zijn wij op zoek naar een nieuwe:
 Rector (1,0 fte)

Dit is Helen Parkhurst
De school, opgericht in 1999, is een openbare daltonschool voor mavo, havo en vwo. De school maakt onderdeel uit van de Almeerse Scholen Groep (ASG). Helen Parkhurst valt onder hetzelfde BRIN-nummer als OSG Echnaton.

Het onderwijs op Helen Parkhurst is ingericht volgens de daltonprincipes. Op school leren leerlingen eigen keuzes te maken en hun talenten te ontwikkelen. Daarnaast heeft de school een aantal speerpunten in het beleid: bèta onderwijs (technasium/bèta mavo), duurzaamheid en milieueducatie en topsporttalentschool.
Aan het Helen Parkhurst zijn circa 133 fte medewerkers verbonden: 100 fte medewerkers onderwijzend personeel, 25 fte medewerkers onderwijsondersteunend personeel, twee schoolleiders en zes afdelingsleiders (totaal 7,6 fte).
Het managementteam van Helen Parkhurst bestaat uit de rector, een conrector en zes afdelingsleiders. Helen Parkhurst heeft zes afdelingen van elke circa 300 leerlingen. Iedere afdeling heeft een eigen afdelingsleider en docententeam.

Koers 26 is het strategische plan van de ASG, dat bestaat uit een missie, een visie, kernwaarden en drie ambities. Dit plan is de basis voor ons schoolplan. De jaarlijkse ASG-kaderbrief Onderwijs, Financiën en HR biedt voorts meer operationele kaders om ons schoolplan te vertalen in jaarplannen. Ons schoolplan loopt gelijk met Koers 26 (2023-2026).

De missie
Leerlingen op Helen Parkhurst leren en ontwikkelen zich op de daltonwijze. Zij worden op onze school begeleid naar volwassenheid en behalen overeenkomstig hun capaciteiten een diploma op mavo-, havo- of vwo-niveau. Daarmee kunnen ze succesvol aan een vervolgopleiding beginnen en volwaardig deelnemen aan de samenleving.

De visie
Onderling vertrouwen en respect vormen de basis voor het leer- en leefklimaat op onze school. Ons daltononderwijs zet aan tot verantwoordelijkheid nemen, actief en onderzoekend leren, samenwerken en leren kiezen. Werken vanuit de daltonvisie betekent ook reflecteren; waar gewerkt en geleerd wordt, mogen fouten gemaakt worden. Wij geven complimenten en spreken elkaar aan om het leren te bevorderen. Wij komen tegemoet aan de leervoorkeuren en het leertempo van individuele leerlingen. In de loop van de schooljaren doen we een steeds groter beroep op hun eigen verantwoordelijkheid.

Leerlingen en ouders zijn voor de begeleiding van het leren en voor het onderhoud van het leerklimaat volwaardige partners. Met beide groepen beogen wij een goed, open en persoonlijk contact. Het LOS-model (Leerling-Ouder-School) is leidend. Wij laten leerlingen groeien in veelzijdigheid en verantwoordelijkheid.

Behalve dalton zijn ook bètaonderwijs (bèta mavo en technasium) en duurzaamheid belangrijke pijlers van onze school. Omdat we geloven dat leren betekenisvol moet zijn, streven we naar goede verbindingen met de samenleving; we brengen de samenleving in de school en de school in de samenleving.

Op onze school draait het om leren en ontwikkelen. Dat geldt voor leerlingen en evenzo voor medewerkers. Daarom maakt onze school deel uit van de Almeerse Academische Opleidingsschool. Samen met onze partners richten we ons daarbinnen op de opleiding van studenten en de professionalisering van medewerkers.

Kernwaarden
Onze school herkent zich in de volgende kernwaarden:

  • Betrokken: Werken vanuit de daltonvisie betekent werken vanuit betrokkenheid met elkaar.
  • Nieuwsgierig: Nieuwsgierig zijn zorgt voor vooruitgang. Het is nodig dat medewerkers zich blijven ontwikkelen om zich steeds beter te kwalificeren voor het daltononderwijs, mee te gaan in de modernste ontwikkelingen en de school te zien in de context van de samenleving.
  • Vernieuwend: Wij werken aan onderwijs dat een antwoord biedt op deze complexe tijd en wereld, met aandacht voor duurzaamheid en actief burgerschap.

De functie
Als rector ben je integraal verantwoordelijk voor de resultaten van het Helen Parkhurst. Je beschikt daartoe over door het College van Bestuur (CvB) bij mandaat verstrekte bevoegdheden. Als rector leg je verantwoording af aan het CvB inzake de ontwikkeling en realisatie van strategisch beleid en de mate waarin de strategische doelstellingen zijn gerealiseerd. De rector geeft direct leiding aan de conrector en de afdelingsleiders en samen met hen aan alle medewerkers, zowel onderwijsgevenden als onderwijsondersteunend personeel.

Als lid van het team van rectoren van de ASG lever je een actieve bijdrage aan de totstandkoming en de uitvoering van strategisch beleid en adviseer je gevraagd en ongevraagd het CvB.

De opdracht
Daltonconcept
Het is de uitdrukkelijke wens vanuit het personeel om het daltononderwijs verder te ontwikkelen. In dit kader wordt van de nieuwe rector verwacht dat hieraan een actieve en onderwijsinhoudelijke bijdrage geleverd wordt. De overtuiging binnen de school is dat door middel van daltononderwijs betere resultaten tot stand kunnen worden gebracht. Aan jou de opdracht hier, middels sturing en coaching, inhoudelijk leiding aan te geven.

Onderwijsontwikkeling
Na een periode van aandacht voor de organisatie is het nu tijd om extra aandacht voor de onderwijsontwikkeling van de school. De ervaren ruimte van de afdelingen wordt als positief ervaren. Tegelijkertijd is ook aandacht voor de gezamenlijke onderwijskundige ontwikkeling van het Helen Parkhurst nodig.

Functie-eisen
Je bent een inspirerende en sterke leider met een mensgerichte en verbindende leiderschapsstijl.

  • Je bent onderwijskundig onderlegd, hebt een sterke affiniteit met daltononderwijs en gelooft in de kracht van dalton.
  • Je hebt een academisch werk- en denkniveau en beschikt over ruime leidinggevende ervaring in een onderwijsorganisatie.
  • Je bent in staat te schakelen en verbinding te leggen tussen inhoudelijke ontwikkelingen en de bedrijfsmatige aspecten van de school.
  • Je bent in staat een netwerk ten behoeve van de school op te bouwen en bereid de school positief te representeren.
  • Je hebt ervaring met systemen voor kwaliteitszorg binnen het onderwijs.
  • Je bent bereid actief te participeren in de Almeerse samenleving. Affiniteit met/ kennis van staat van Almere is een pre.

Persoonlijkheidsprofiel
Als kandidaat voor deze functie herken jij jezelf in de onderstaande profielkenmerken.

Visie
Je geeft leiding op basis van een aansprekende en verbindende visie op een school en de ontwikkeling van de professionals in een school. In jouw presentatie, denken en gedrag staat het ontwikkelen van een leeromgeving gericht op verantwoordelijkheid, verantwoording en vertrouwen centraal.

Op basis van jouw onderwijsvisie en overtuiging durf je keuzes te maken, toon je besluitvaardigheid en ben je doelgericht.

Leiderschap
Je hebt een leiderschapsstijl die gekenmerkt wordt door inspireren, samenwerken en teamontwikkeling. Je bent vernieuwingsgericht (in lijn met de traditionele vernieuwingsscholen) en bent in staat jouw visie over te dragen op medewerkers, leerlingen en ouders. Je kunt goed luisteren, bent zichtbaar en toegankelijk. Je bezit bovengemiddelde sociale vaardigheden, hebt een scherp oog voor de mens in de organisatie en legt gemakkelijk verbinding.

Je vervult de rol van inspirator en stuurman waar het gaat om de inhoudelijke koers. Je toont creativiteit en het vermogen een klimaat te scheppen waarin mensen tot samenwerking, het nemen van verantwoordelijkheid en ontwikkeling worden uitgedaagd. Je bent in staat als schoolleider veranderingen procesmatig en cyclisch te sturen en de diverse speerpunten van het Helen Parkhurst vorm en inhoud te (doen) geven. Hierbij sta je positief tegenover initiatieven van de medewerkers en leerlingen zonder dat je hierbij het roer uit handen geeft. Op deze wijze draag je – waar nodig – zorg voor de benodigde uniformiteit. Openheid, vertrouwen, duidelijkheid en betrokkenheid zijn leidraad voor jouw omgang met het team, ouders en leerlingen.

Je draagt als eindverantwoordelijke voor het Helen Parkhurst bij aan de professionele ontwikkeling van de leden van de directie, de afdelingsleiding, de docenten, het onderwijsondersteunend personeel en de leden van de medezeggenschapsraad. Mensen in jouw omgeving ervaren je als coachend en stimulerend in hun persoonlijke ontwikkeling.

Strategische beleidsvorming
Je denkt strategisch binnen de kaders van de ASG en brengt verband aan tussen beleid op bestuursniveau en de dagelijkse gang van zaken. Je krijgt dingen voor elkaar; je staat bekend als leider die beweging in gang zet en resultaten boekt. Jouw procesmatige aanpak en integrale benadering stellen je in staat organisatorische processen te doorgronden, verder te professionaliseren en waar nodig te verankeren.

Externe gerichtheid
Je bent een actieve netwerker, boegbeeld en ambassadeur van de school in Almere. Als schoolleider beschik je over een antenne voor externe ontwikkelingen en bent hier direct en persoonlijk bij betrokken. Je past de externe ontwikkelingen in het eigen school- en onderwijsbeleid toe. Door jouw overtuigingskracht en onderhandelingsvaardigheid weet je het innovatieve karakter en de goede naam van het Helen Parkhurst uitstekend te representeren. Je stimuleert ook anderen ertoe om de verbinding tussen maatschappelijke en interne ontwikkelingen vorm te geven.

Competenties

  • Strategisch inzicht
    Je hebt voldoende zicht op de breedte van strategische ontwikkelingen in het voortgezet onderwijs. Je bent in staat tot strategisch denken en handelen vanuit een breed (bestuurlijk) referentiekader. Je draagt – in dit kader – zorg voor een goede afstemming van informatie tussen de school, de ASG en de omgeving van de school.
  • Visie op onderwijs en leren
    Je hebt een heldere visie op traditioneel vernieuwingsonderwijs. Je kijkt vanuit een didactisch en pedagogisch perspectief naar trends, risico’s en kansen bij het door­ ontwikkelen van de onderwijskundige koers voor de school.
  • Persoonsgericht leiderschap
    Je bent als rector toegankelijk en legt gemakkelijk contacten; je bent zichtbaar betrokken bij de ontwikkelingen binnen de school en weet wat er leeft onder medewerkers en leerlingen. Je kunt goed (empathisch) luisteren, hebt overtuigingskracht, gekoppeld aan daad- en stuurkracht.
  • Bindend leiderschap
    Als rector ben je een inspirerend, verbindend en coachend leider, die ontplooiingsmogelijkheden biedt aan alle medewerkers in de school. Je werkt daarbij vanuit een heldere visie op onderwijs en personeel, bent goed op de hoogte van onderwijs- en organisatieontwikkelingen en weet medewerkers te motiveren om een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de school.
  • Procesmatig leiderschap
    Als rector ben je verantwoordelijk voor het goede verloop van onderwijs- en organisatieprocessen. Je draagt zorg voor verbeteringen in bestaande processen, borgt waar mogelijk en stuurt bij waar nodig. Veranderingen in beleid of organisatie spreek je door met het betrokken personeel, dan wel met de medezeggenschapsraad. Je houdt te allen tijde het overzicht, overziet de consequenties van veranderingen en op welke wijze veranderingen zich verhouden tot het strategisch beleid van zowel het Helen Parkhurst als de ASG.
  • Implementatiekracht
    Je bent in staat om ontwikkelingen te verwoorden en doelstellingen concreet te maken. Je wint met jouw stijl van communiceren vertrouwen bij medewerkers, toont daadkracht en stuurt veranderingen in de vastgestelde richting. Op basis van een heldere visie en bevlogenheid bouw je voort op de ingezette koers van het Helen Parkhurst, maak je de benodigde keuzes en stelt deze – als de ontwikkelingen in de omgeving van de school dit vragen – bij. Je denkt strategisch met behoud van de relatie tussen beleid en praktijk. Je staat bekend als iemand die resultaten (opbrengsten) zichtbaar maakt en uitdraag,
  • Resultaatgerichtheid
    Je bent voorstander van resultaatgerichtheid. Je belegt daarbij taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de hand van heldere afspraken zo goed mogelijk in de organisatie en geeft hierbij zelf het goede voorbeeld. Je bewaakt als rector de balans tussen de onderwijskundige resultaten en de bredere maatschappelijke opdracht van de school.